Odgovore na vprašanja in pobude v skladu s Poslovnikom občinskega sveta Mestne občine Novo mesto pripravijo pristojni uradi občinske uprave.
Svetniki lahko svoja vprašanja oddate na povezavi.
Pred objavo jih potrdita direktor občinske uprave in župan.
901-0014/2025-460 Vprašanje glede prometne strategije Mestne občine Novo mesto po razveljavitvi gradbenega dovoljenja za vzhodno obvoznico
Datum: 14. 07. 2025
Urad: Urad za infrastrukturo
Svetniška skupina: Samostojni svetniki
Svetnik: Silvo Mesojedec
Vprašanja, pobude in pohvale
Dne 9. julija 2025 smo bili seznanjeni z odločitvijo Upravnega sodišča Republike Slovenije, ki je ugodilo tožbi Civilne iniciative 3ROS – jug in odpravilo gradbeno dovoljenje za gradnjo prvega odseka hitre ceste na trasi tretje razvojne osi (vzhodna obvoznica Novega mesta). Sodišče je zadevo vrnilo v ponoven postopek in hkrati odločilo, da Ministrstvo za naravne vire in prostor ne sme uporabiti protiustavne Uredbe o mejnih vrednostih hrupa iz leta 2018. Ker Vlada RS že tri leta ni odpravila protiustavnosti te uredbe, je postalo jasno, da je nadaljevanje projekta vzhodne obvoznice postavljeno v časovno izjemno negotov okvir. Verjetno je, da se gradnja ne bo pričela še več let, kar pomeni, da bodo prebivalke in prebivalci Novega mesta še naprej ujeti v katastrofalnih prometnih razmerah, ki dušijo naše mesto, ogrožajo varnost in negativno vplivajo na kakovost življenja in zraka. Nasprotovanje civilne iniciative in z njim povezana pravna tveganja so bila občini znana že dlje časa. Kljub temu se zdi, da občina ni pripravila alternativnega načrta (načrt B) za primer takšnega, zdaj uresničenega, negativnega scenarija. Glede na navedeno na občinsko upravo naslavljam naslednja vprašanja: 1. Kratkoročni ukrepi: Kakšne konkretne in takojšnje ukrepe namerava Mestna občina Novo mesto sprejeti za lajšanje nevzdržnih prometnih razmer v mestu v prihodnjih mesecih in letih, ko vzhodne obvoznice še ne bo? Prosim za natančen seznam ukrepov, časovnico in oceno finančnih sredstev. 2. Strategija glede zahodne obvoznice: Glede na to, da je projekt vzhodne obvoznice zdaj dolgoročno blokiran, ali namerava občina nemudoma preusmeriti svoje aktivnosti in politično težo v pospešitev postopkov za gradnjo zahodne obvoznice? Katere konkretne korake bo občina naredila v tej smeri v naslednjih šestih mesecih? 3. Odgovornost in ocena tveganj: Ali je občinska uprava v preteklosti izdelala oceno tveganja za primer razveljavitve gradbenega dovoljenja za vzhodno obvoznico? Če da, zakaj se alternativni načrti niso aktivirali že prej? Če ne, zakaj se tako očitno tveganje ni obravnavalo z vso resnostjo? 4. Komunikacija z državo in DARS-om: Kakšen je načrt komunikacije in pritiska na pristojno ministrstvo in Vlado RS, da končno sprejme novo, ustavno skladno uredbo o hrupu, ki je ključna ne le za naš projekt, ampak za razvoj celotne države? Kako bo občina sodelovala z DARS-om glede usode že pridobljenega 120-milijonskega posojila EIB?
Odgovor
Najprej želimo poudariti, da pridobitev GD in izgradnja vzhodne obvoznice ni v pristojnosti občine in nimamo vzvodov, s katerim bi lahko neposredno s svojim ravnanjem pospešili zadevo. Mestna občina Novo mesto si že vrsto let aktivno prizadeva za izgradnjo cestne infrastrukture, ki bi bistveno izboljšala prometne razmere v mestu. Ključna odgovornost za napredek projektov izgradnje obvoznih cest pa je na državi. Do sedaj še ni uspešno opravila svojega dela, pri čemer jo dodatno ovirajo posamezniki in civilne iniciative, ki izvedbo projektov podaljšujejo, s čimer se podaljšuje tudi prometna stiska za vse prebivalce.
Mestna občina Novo mesto je ujeta v neuresničene državne načrte, pri čemer pa je jasno, da prometne težave našega mesta niso zgolj lokalni, temveč izrazito regionalni problem. Od približno 25.000 delovnih mest v naši občini namreč kar 54 % zasedajo ljudje, ki prihajajo iz drugih občin, v večini z osebnimi vozili. Temu je treba dodati še promet, ki ga povzročajo številne izobraževalne ustanove, zdravstvene storitve in druge dejavnosti, ki pritegnejo prebivalce širše regije. Ker promet poteka skoraj izključno čez dva mostova, se ustvarjajo ozka grla, ki jih brez nove infrastrukture ni mogoče razbremeniti. Celotno mesto je tako ujeto v obstoječe cestno omrežje, ki ne more zagotavljati pretočnosti, kot bi jo želeli uporabniki. Posledica tega so vsakodnevne prometne konice, predvsem v večjih križiščih in na obeh večjih mostovih čez Krko. K problemu dodatno prispeva tudi dejstvo, da promet v splošnem narašča – tako v Sloveniji kot v Novem mestu. Že pretekle prometne študije so nakazovale, da je nivo prepustnosti več križišč pod zadovoljivim, kar je težko rešiti samo z ukrepi na mestih nastajanja zastojev (preureditev križišč, semaforski programi,…).
Predviden scenarij, ki dolgoročno rešuje prometno problematiko, je preusmeritev tranzitnega prometa na obvoznice ter sprememba potovalnih navad uporabnikov. Ukrepi, ki so predvideni za izboljšanje stanja so zastavljeni v Občinski celostni prometni strategiji, ki je bila sprejeta na pretekli seji. Slednja je zastavljena na način, da predvideva izvedbo večjega dela ukrepov neodvisno od dela v pristojnosti države, ni pa možno, da izgradnje omenjenih dveh obvoznih cest ne bi vključevala, saj predstavljata ključni dejavnik razvoja prometa v mestu. Glavnina teh ukrepov je usmerjena v zagotavljanje možnosti za razvoj trajnostnih oblik mobilnosti, ki bi postopoma lahko vodile k zmanjšanju prevlade osebnega motornega prometa. Po zadnjih meritvah je kar 81 % vseh poti v Novem mestu opravljenih z osebnimi avtomobili. Drastičen upad tega deleža ni realno pričakovati, je pa mogoče z zmanjšanjem za 5-10% izboljšati stanje, predvsem v konicah, ki predstavljajo glavni problem. S pričakovano izgradnjo obvoznih cest pa bi s prerazporeditvijo prometnih tokov dodatno tudi količinsko znižali obremenjenost notranjega cestnega omrežja mesta. Po ocenah je navedeno izboljšanje potovalnih navad (5-10%) možno, k čemur pa lahko poleg naporov občine močno pripomorejo občani sami ter predvsem večji zaposlovalci.
Mestna občina bo še naprej odločno vztrajala pri pritiskala na državo in pristojne institucije, da izpolnijo svoje obveznosti in zagotovijo pogoje za nadaljevanje projektov izgradnje obeh obvoznih cest ter s tem prebivalcem Novega mesta omogočijo sodobno in varno prometno ureditev.
Pripravili:
Špela Bele Zatežić
vodja Oddelka za investicije
Klemen Beličič
višji svetovalec za promet in mobilnost
Franci Starbek
vodja Urada za infrastrukturo
dr. Jana Bolta Saje
direktorica občinske uprave
Nazaj na seznam