vodilna slika

Odgovore na vprašanja in pobude v skladu s Poslovnikom občinskega sveta Mestne občine Novo mesto pripravijo pristojni uradi občinske uprave.

Svetniki lahko svoja vprašanja oddate na povezavi.

Pred objavo jih potrdita direktor občinske uprave in župan.

901-0014/2025-483 Pobuda za nadgradnjo kolesarske infrastrukture in vključujoče urbano oblikovanje


Datum: 14. 07. 2025
Urad: Urad za infrastrukturo
Svetniška skupina: Gibanje svoboda
Svetnik: Žiga Papež

Vprašanja, pobude in pohvale

Predlagam celovit sveženj izboljšav za kolesarsko infrastrukturo na območju Mestne občine Novo mesto, s poudarkom na inovativnih rešitvah, ki so že uveljavljene v nekaterih tujih mestih in imajo jasne prednosti za varnost, funkcionalnost in vključevanje širšega kroga uporabnikov.

1. Uvedba nagnjenih kolesarskih smetnjakov Predlog: Postavitev posebej oblikovanih kolesarskih smetnjakov, ki so nagnjeni v nasprotno smer od smeri vožnje (npr. 20°). Tak naklon omogoča, da kolesar odpadek lažje odloži med vožnjo, saj ta ne odleti mimo smetnjaka na tla.

Prednosti:

• Večja čistoča ob kolesarskih stezah

• Manj nevarnosti zdrsa na smeteh za kolesarje in skiroiste

• Vzgojno in uporabno za mlade kolesarje

2. Označevanje in opozorila za pešce Predlog: Na kolesarskih smetnjakih ali ob njih naj bodo vidna opozorila, da so namenjeni kolesarjem. Pešci naj bodo opozorjeni, da za odlaganje odpadkov na teh lokacijah preverijo promet na stezi.

Prednosti:

• Manj konfliktov med uporabniki prostora

• Večja prometna kultura

• Večja pozornost na varnost vseh uporabnikov

3. Izgradnja varnih in širših kolesarskih stez Predlog: Nadaljnje širjenje zaščitenih, drevoredom zasenčenih kolesarskih poti, fizično ločenih od ceste in pločnika. Prednost naj imajo povezave med šolami, parki, domovi za starejše in stanovanjskimi naselji.

Prednosti:

• Varnost za otroke, starejše, uporabnike skirojev in triciklov

• Spodbujanje trajnostne mobilnosti

• Prilagojenost tudi za tricikliste in gibalno ovirane

4. Kolesarske steze kot prostor za več generacij Predlog: Zasnova poti, ki omogočajo varno vožnjo tudi starejšim in invalidom s tricikli. Prilagoditev robnikov, nagibov, boljše signalizacije in počivališč.

Prednosti:

• Vključevanje ranljivih skupin

• Večja kakovost življenja v starosti

• Razbremenitev avtomobilskega prometa

5. Celostna strategija “kolesarskih oaz” Predlog: Vzpostavitev “kolesarskih oaz” v soseskah in pri javnih institucijah: senčene točke z možnostjo počitka, pitnika, osnovnega servisa kolesa in smetnjakom za kolesarje.

Prednosti:

• Spodbujanje dnevnega kolesarjenja

• Večja privlačnost za turiste in domačine

• Primer dobre prakse za druge občine 

Zaključek Verjamem, da lahko Mestna občina Novo mesto s tovrstnimi ukrepi postane zgledno kolesarsko mesto, kjer se kakovost bivanja dvigne za vse – tako otroke kot starejše, vsakodnevne kolesarje in rekreativce. Veselim se obravnave pobude in morebitne predstavitve primerov dobre prakse na naslednji seji sveta.

 

Odgovor

 

Tovrstni predlogi so za nas dobrodošli, saj kažejo na zanimanje občank in občanov za razvoj kolesarske infrastrukture v našem mestu.

Glede nagnjenih smetnjakov naj poudarimo, da so te rešitve značilne za mesta z zelo visoko stopnjo kolesarske kulture, kjer je delež kolesarjev že prevladujoč. Pri nas žal še nismo na tej stopnji. Zato umeščamo standardne koše, ki so tudi cenovno ugodnejši in uporabni za vse. Glede širin pa se pri načrtovanju novih kolesarskih povezav v novih projektih (npr. projekti Seidlova - Plava laguna, Jakčeva in Ragovska ulica, Šmarješka cesta,…) držimo usmeritev stroke in ne sledimo več minimalnim širinam (1 m), kot je bila praksa v Sloveniji v preteklosti, ampak načrtujemo v normalnih širinah (1,5 m). Se pa v konkretnih projektih na žalost srečujemo s prostorskimi omejitvami zaradi obstoječe pozidave, zasebnih zemljišč ali brežin, kar zahteva optimizacijo rešitev in iskanje kompromisnih rešitev tako glede širin, kot tudi umeščanju ali ohranjanju zelenih površin ob kolesarskih površinah. Žal predlagane rešitve, ki bi zajemale ureditev nadstandardno širokih kolesarskih in peš površin ob obstoječih prometnicah, vključno z dodajanjem kakovostnega drevoreda, v praksi na praktično nobeni od novomeških vpadnic ni mogoče izvesti brez konkretnih posegov v zasebna zemljišča ali celo v obstoječe objekte.

Posebno pozornost namenjamo tudi detajlom za udobno in varno vožnjo, kot so nakloni klančin in prehodi preko priključkov, kar je pomembno ne le za kolesarje, ampak tudi za invalide ter uporabnike otroških vozičkov.

Skladno z občinsko celostno prometno strategijo postopno urejamo tudi kolesarska parkirišča na javnih površinah in gradimo mrežo, namenjeno predvsem dnevni mobilnosti – ne zgolj rekreaciji. Najzahtevnejši so prav projekti umeščanja kolesarskih poti v gosto urbano okolje, a ravno na tem področju vlagamo največ naporov (prej omenjeni projekti). Verjamemo, da cilj ne bo dosežen zgolj z gradnjo, ampak tudi z mehkimi ukrepi – spodbujanjem in ozaveščanjem. Zato nas veseli, da tudi občinski svetniki s svojimi pobudami soustvarjate vizijo trajnostnega razvoja mobilnosti v mestu.

 

 

Pripravili:

Klemen Beličič

višji svetovalec za promet in mobilnost

 

Franci Starbek

vodja Urada za infrastrukturo

 

 

 

                                                                                                                    dr. Jana Bolta Saje

                                                                                                             direktorica občinske uprave

Nazaj na seznam