Odgovore na vprašanja in pobude v skladu s Poslovnikom občinskega sveta Mestne občine Novo mesto pripravijo pristojni uradi občinske uprave.
Svetniki lahko svoja vprašanja oddate na povezavi.
Pred objavo jih potrdita direktor občinske uprave in župan.
901-0014/2025-477 Nadaljevanje svetniškega vprašanja št. 901-0005/2025-424 – Pobuda za trgovino v KS Šmihel
Datum: 14. 07. 2025
Urad: Kabinet župana
Svetniška skupina: Socialni demokrati
Svetnik: Helena Brulc
Vprašanja, pobude in pohvale
V navezavi na že vloženo svetniško vprašanje št. 901-0005/2025-424, ki obravnava pobudo za ponovno vzpostavitev trgovine z osnovnimi živili v KS Šmihel, bi želela dodatno izpostaviti še vprašanje prometne in socialne dostopnosti do osnovnih storitev za starejše in ranljive skupine v tem delu mesta. Kot ste v odgovoru navedli, vzpostavitev trgovine ni neposredna obveznost občine, hkrati pa občina prepoznava težave mobilnosti starejših in opozarja na možnost uporabe prevoza na klic Rudi. Vendar pa praksa kaže, da je ta storitev za vsakdanja opravila, kot je obisk lekarne, trgovine ali zdravnika, nezadostna, saj ne nudi redne, zanesljive in dostopne rešitve za vse uporabnike. Zato predlagam, da Mestna občina Novo mesto razmisli o morebitni širitvi trase mestnega minibusa Leon, ki trenutno pokriva le ožje mestno središče, tudi na območje KS Šmihel in KS Regrča vas. Minibus Leon, kot okoljsko sprejemljiv in brezplačen prevoz, bi bil za starejše občane in druge prebivalce, ki nimajo lastnega prevoza, ključnega pomena pri zagotavljanju osnovne mobilnosti. To bi obenem omogočilo lažji dostop do: - trgovin (v drugih delih mesta), - zdravstvenih in drugih javnih storitev, - kulturnih in družabnih dejavnosti. V povezavi s tem občinsko upravo dodatno sprašujem:
1. Ali je občina pripravljena proučiti možnosti širitve obstoječe trase minibusa Leon na širše območje mestnih krajevnih skupnosti, kot sta KS Šmihel in KS Regrča vas, morda najprej v obliki pilotnega projekta?
2. Ali obstaja dolgoročna strategija razvoja mestnega javnega prometa, ki bi upoštevala tudi bolj oddaljene mestne predele, kjer ni več osnovne ponudbe storitev in trgovine?
3. Ali občina razmišlja o sinergiji med širjenjem dostopnosti osnovnih storitev (kot je trgovina) in vzporednim izboljšanjem prometne povezljivosti teh območij s preostalim mestom?
4. Ali občina v svojih prostorskih načrtih ali razvojnih dokumentih aktivno predvideva in spodbuja umestitev trgovske dejavnosti v ta del mesta z željo po izboljšanju bivalnih pogojev v Šmihelu? Verjamem, da bi bila kombinacija ukrepov (mobilnost + lokalna ponudba osnovnih dobrin) učinkovit odgovor na potrebe prebivalcev, ki se vsakodnevno soočajo s socialno izključenostjo zaradi pomanjkanja dostopa do storitev in prevoznih možnosti.
Odgovor
Javni mestni potniški promet (JMPP) že danes omogoča dobro pokritost omenjenih krajevnih skupnosti. S 1. 8. 2025 je MONM na tem območju izvedla posodobitev trase in voznih redov ter dodala dodatna postajališča, ki pred tem uradno niso bila v uporabi. S tem se je izboljšala zanesljivost, predvidljivost in dostopnost za uporabnike. Linija 5 dnevno opravi 10 voženj skozi KS Šmihel in KS Regrča vas ter ponuja neposredno povezavo do zdravstvenega doma, supermarketa Tuš, Novega trga, KC Janeza Trdine ter avtobusne in železniške postaje. Obenem omogoča prestop do trgovskih centrov v Mačkovcu, Bršljinu in drugod. Linija N pa nudi še dve dodatni večerni vožnji. Upokojenci so prek sistema IJPP upravičeni do brezplačne vozovnice. Za vožnje zunaj obratovalnega časa JMPP pa je za upokojence na voljo tudi storitev Rudi, ki ima v uporabi dve vozili. Zaradi širitve potreb je v pripravi še razpis za dva električna kombija, ki bosta v sistemu prevozov na klic dopolnjevala obstoječi mestni promet.
1. Na MONM menimo, da širitev trase minibusa Leon na širše območje KS Šmihel in KS Regrča vas ni smiselna, saj vozilo ni primerno za daljše relacije – predvsem z vidika konstrukcije (varnosti).
2. Trenutno se ne razpolaga z dolgoročno strategijo razvoja JMPP, je pa analiza stanja ena izmed zavez MONM v nedavno sprejeti Celostni prometni strategiji, ki bo služila kot podlaga za nadaljnja načrtovanja.
3. in 4. Spodbujanje razvoja ustreznih oskrbnih funkcij je vključeno v temeljna izhodišča prostorskega razvoja. Občinski prostorski načrt (OPN) med prednostnimi območji za razvoj dejavnosti določa tudi oskrbne, storitvene in družbene dejavnosti. V konceptu razvoja Novega mesta je predvideno, da je ena ključnih meritev ustrezna oddaljenost stanovanjskih območij do vsakodnevne oskrbe. V izvedbenem delu OPN je v območju Šmihela več zemljišč namenjenih centralnim dejavnostim, ki omogočajo razvoj trgovine in storitev, dodatno pa je oskrbne dejavnosti do 80 m² mogoče izvajati tudi v obstoječih stanovanjskih stavbah.
Veljavni prostorski akt torej že omogoča razvoj oskrbnih dejavnosti, tudi trgovine, na način, da se v Šmihelu oblikuje jedro soseske z ustreznim prepletom storitev. Z ustreznimi parcialnimi prometnimi in prostorskimi ukrepi pa se bo še naprej iskalo celovite rešitve za izboljšanje kakovosti bivanja prebivalcev.
Pripravila:
Emina Vrbetić
vodja Oddelka za promet in mobilnost
Izidor Jerala
Podsekretar za prostorsko načrtovanje
Franci Starbek doc. dr. Jana Bolta Saje
vodja Urada za infrastrukturo direktorica občinske uprave
Nazaj na seznam