Knjižne POPslastice z Domnom Savičem
datum: 29. 03. 2019
Na drugem srečanju v sklopu letošnjih Knjižnih POPslastic so se v Knjižnici Mirana Jarca o medijski pismenosti, varni uporabi spletnih tehnologij in odgovornem novinarskem delu pogovarjali z Domnom Savičem, novinarjem in direktorjem zavoda Državljan D za spodbujanje aktivnega državljanstva.
Domen Savič je univerzitetni diplomirani novinar, ki se zadnja leta posveča promociji medijske pismenosti in aktivnega državljanstva ter opozarja na vlogo medijev v družbi. V preteklosti je deloval kot novinar na RTV Slovenija, urednik spletnega uredništva časopisne hiše Dnevnik, vodja oddelka za odnose z javnostmi na nacionalnem registru .si domene, sodeloval pa je tudi pri razvoju aplikacije Talking Friends v podjetju Outfit7 ter v oddelku marketinga pri podjetju 3fs.
Glede na to, da so se srečanja z njim udeležili mladi iz novinarskega krožka, je sprva razložil, kakšna je vloga odgovornega novinarja. »Biti mora razgledan in mora znati izluščiti bistvo problematike družbe ter ga predstaviti bralcem. Je vezni člen med politiko in družbenimi akterji z dobro razvito sposobnostjo filtriranja. Pri tem pa mora znati ločevati med popularnim in pomembnim, kar ni vedno isto.«
Mlade je opozoril, da gre pri medijski pismenosti predvsem za zavedanje vloge medijev v demokratični družbi in hkrati znanje, kako se obnašati kot informiran državljan. Pri svojem delu je spoznal medije z več plati ter dobil vpogled v to, kje pride do kratkega stika, zato lažje poišče rešitve zanje.
Vodi neprofitni zavod Državljan D, ki se med drugim ukvarja z osveščanjem državljanov o varni uporabi spletnih tehnologij. »Ljudje se ne znajdejo v svojih vlogah. Ne zavedajo se svojih pravic in dolžnosti, zato pogosto reševanje problemov prelagajo na druge. Se z njimi ne ukvarjajo, kar ni v redu, saj naj bi vsak posameznik prispeval k boljši družbi.« Razvili so modul, ki medijsko pismenost obravnava s tehničnega in pogosto pozabljenega sociološkega vidika. Z omenjenim modulom gostujejo po slovenskih osnovnih in srednjih šolah, saj je bistveno, da z osveščanjem o pomenu medijske pismenosti pričnejo že pri mladih, ki si sveta brez sodobnih tehnologij in družabnih omrežij ne morejo predstavljati, saj jih spremljajo od rojstva.
Pri uporabi družabnih omrežij se je nujno zavedati ekonomije podatkov na internetu oz. dejstva, da nam vsebine, ki jih dobivamo na časovnico, filtrirajo lastniki teh omrežij. Vedeti, da s kliki povemo veliko o nas samih, naših zanimanjih in navadah. Velikokrat pozabljamo, da bodo naše podatke prodali oglaševalcem, ki nam bodo servirali oglase, za katere na podlagi naših klikov ocenijo, da nas zanimajo. »Družabna omrežja vplivajo na naše možganske povezave, kar vpliva na naše psihično stanje.« Za posameznika so obremenjujoča, saj se ves čas trudi vzdrževati svojo idealizirano podobo na svojem družabnem omrežju, po drugi strani pa slednja povzroča frustracije tudi pri njegovih sledilcih. Tehnologije pa so zasnovane specifično na način, da zbujajo občutek urgentnosti in ugodja ter hkrati razvijajo stanje odvisnosti.
Na naslednjih Knjižnih POPslasticah 10. aprila se bo z mladimi družil Robert Kranjec, eden najuspešnejših slovenskih smučarskih skakalcev, ki je pravkar zaključil dolgoletno aktivno športno kariero, v kateri je nanizal vrsto vrhunskih dosežkov na največjih svetovnih tekmovanjih. V maju pa bo gost Knjižnih POPslastic igralec, TV voditelj in scenarist Miha Brajnik.
nazaj